IZVORNO IME: Bastille day |
REDATELJ: James Watkins | ŽANR: Akcija |
ULOGE: Idris Elba, Richard Madden, Kelly Reilly |
TRAJANJE FILMA: 93 min | GODINA: 2016 | DRŽAVA: SAD, Francuska, Velika Britanija | PLAKAT FILMA |
POČETAK PRIKAZIVANJA: 07.07.2016 |
SADRŽAJ FILMA: |
Michael Mason (Madden) je lopov koji se nađe na listi CIA-e kad ukrade torbu koja sadrži više od novčanika. Sean Briar (Elba), agent na slučaju, ubrzo shvati da je Michael samo pijun u mnogo većoj igri i ujedno važna karika u rješavanju urote velikih razmjera. Njegov do tada najbolji plijen postaje temelj policijske istrage, a Sean, protivno naredbi, regrutira Michaela, te obojica, tokom 24- satne potjere postaju mete izvora korupcije. Primorani su osloniti se jedan na drugog kako bi razotkrili i pobijedili zajedničkog neprijatelja. VIŠE Crni dan u Parizu Michael Mason (Richard Madden, GAME OF THRONES) je američki džeparoš koji živi u Parizu, a lovi ga CIA, jer je ukrao torbu u kojoj je bilo nešto puno važnije od novčanika. Sean Briar (Idris Elba, LUTHER, PROMETHEUS), agent na slučaju, ubrzo uviđa da je Michael samo pijun u velikoj igri, a time i njegov najbolji put do razotkrivanja velike urote. Briar će protivno naredbama angažirati Michaela i pomoću džeparoških vještina kojima vlada on će pokušati doći do izvora korupcije. U ludih 24 sata duo će otkriti da su obojica postali metama i morat će se osloniti jedan na drugoga u borbi protiv zajedničkog neprijatelja. Radnja akcijskog filma BASTILLE DAY smještena je u Pariz, a film je napeta priča o neočekivanom partnerstvu neposlušnog obavještajca i briljantnog džeparoša, koji su prisiljeni surađivati s ciljem razotkrivanja urote. Produkciju potpisuju Philippe Rousselet i kuća Vendome Pictures (SOURCE CODE) te Steve Golin, David Kanter i Bard Darros za Anonymous Content (THE REVENANT, SPOTLIGHT, True Detective, Mr. Robot); redatelj je James Watkins (THE WOMAN IN BLACK, EDEN LAKE); scenaristi su Andrew Baldwin (Bourne film bez naslova za Universal) i James Watkins; u glavnim ulogama su Idris Elba, (STAR TREK BEYOND, PROMETHEUS, THOR), Richard Madden (Game of Thrones, CINDERELLA), Charlotte Le Bon (THE HUNDRED FOOT JOURNEY, THE WALK), José Garcia (NOW YOU SEE ME) i Kelly Reilly (True Detective – 2. sezona). Film je financirala kuća STUDIOCANAL zadužena i za međunarodnu prodaju i distribuciju na svojim teritorijima. Focus Features je zadužena za distribuciju u Americi. Film je sniman u Parizu i Londonu u jesen 2014. Snimanje je trajalo devet tjedana. O FILMU „Izvorna ideja u vrijeme kad je Andrew Baldwin prvi put podijelio inspiraciju za film bila je kombinirati akciju koja je karakteristična za BOURNE serijal s bogatim i slojevito karakteriziranim likovima kakve smo upoznali u filmovima FRANTIC i THE FRENCH CONNECTION. Vjerovali smo da bi takav film bio popularan i kreativno uzbudljiv. Andrew i njegova znatiželja zahtijevali su poniranje u motivaciju likova, analizu njihovih izbora u uvjetima nemogućeg pritiska, ali sve to uz pregršt akcije na ulicama grada koji svi volimo,” kažu producenti David Kanter i Bard Dorros. Anonymous Content angažirala je Baldwina za pisanje scenarija temeljem izvorne ideje i isti je postao okosnica filma BASTILLE DAY. Kanter i Dorros su 2012. kontaktirali dugogodišnjeg prijatelja Philippea Rousseleta iz kompanije Vendome Pictures. Kroz par dana dobili su pozitivan odgovor. Redatelju Jamesu Watkinsu svidjela se upravo kombinacija likova, radnje i akcije. Proslavio se filmom Eden Lake o paru čije se romantično putovanje pretvori u užas. „Hitchcock je moj junak i Bastille Day je imao klasičnu trilersku atmosferu koja se sastoji u tome da je pogrešan čovjek na pogrešnom mjestu u pogrešno vrijeme - Michael, džeparoš koji se namjerio na krivu osobu postaje katalizator slijeda događaja koji rapidno izmiču kontroli. To podsjeća na klasični triler u tipu Samuel Fullerovog Pickup on South Street. Briar je beskompromisan lik, brutalan, nesmotren – on je Popeye Doyle, Dirty Harry te Walker iz John Boormanovog Point Blank. Ideja o Idrisu Elbi u ovoj ulozi bila mi je neodoljiva. Njegov odnos s Michaelom odmah me osvojio i od početka je jasno da je to okosnica filma i svidio mi se prostor koji taj odnos otvara za humoristične trenutke. To me podsjeća na suradnju Dona Siegela i Clinta Eastwooda u klasicima kao što su Midnight Run i 48 Hours gdje je radnja isprepletena humorističnim trenucima, bez da se mijenja cijeli ton.“ Upravo je odnos troje protagonista najviše osvojio Watkinsa: „Michael, Zoe i Briar su svi ambivalentni, moralno dvojbeni likovi. Zoe planira postaviti bombu, Briar ima upitnu metodologiju, a Michael je, prema Briarovim riječima, parazit koji krade satove i novčanike. Ipak, unatoč svemu oni su dopadljivi. Oni nisu loši ljudi, samo su komplicirani.” Kanter ističe da upravo način na koji su likovi karakterizirani izdvaja BASTILLE DAY . Likovi nisu konvencionalni. Oni su puni mana i prisiljeni okolnostima otkriti tko su oni zapravo. Upravo uspjeh filma leži u tome što su realistični i uvjerljivi. Čini se kao da se radi o filmu iz 70-ih, jer svi su opterećeni nečim što ih mori. Spojeni su sudbinski i prisiljeni oslanjati se jedan na drugoga.“ Bastille Day je slojevita priča – tu ima intime, akcije i geopolitike - i mada se radi o brzom i dinamičnom trileru, dotiče se bijesa koji mnogi osjećaju, jer se ne mogu poistovjetiti s političkim procesom. Vidite to u Londonu i u Parizu, a to je važan moment u radnji jer negativci to uvelike iskorištavaju. Tema prevare i povjerenja među likovima i dvije države – Francuske i Amerike – i kako se likovi s time snalaze vrlo je zanimljiva. Kako Michael objašnjava Briaru – živimo u svijetu manipulacije i uvijek se radi o skretanju pozornosti….“ GLUMCI U glavnoj ulozi je Idris Elba kao Sean Briar, operativac agencije CIA kojeg je zapao uredski posao u Parizu nakon neuspjele misije na Bliskom Istoku. Filmaši su prema Kanteru tražili „spoj Stevea McQueena i Clinta Eastwooda.“ Kanter objašnjava: „Htjeli smo glumca kod kojeg se osjeća da je moralni kodeks dio njegove osobnosti. Nekoga tko zrači stavom da ne trpi gluposti i daje osjećaj stvarnosti i tko se može nositi s bolnim istinama. Puno se diskutiralo o tome koliko će se precizno definirati njegova prošlost i mislim da smo pogodili natuknuvši nešto, bez ulaska u detalje. Morao je biti uvjerljiv kao osoba sposobna primiti se nečega i to riješiti. Idris je jedan od malo glumaca koji ima to nešto i ovo je film u kojem je to mogao pokazati. On je imao osjećaj tko je ovaj čovjek i tko bi on mogao biti. Kada filmska zvijezda osjeti tu emocionalnu povezanost s likom i materijalom morate se toga primiti.“ Watkins je bio jednako entuzijastičan oko izbora glumca. „Svega je nekoliko glumaca tog kalibra. Michael Fassbender, Daniel Craig i Idris su među njima – oni imaju tu pojavu, fizički su pojava i istinske su filmske zvijezde, a sjajni su glumci. Meni je istinska filmska umjetnost moći pročitati misli likova, ono što vidite da se događa u njihovom pogledu.” Sada je trebalo izabrati Michaela. „Michael je nezgodna uloga,” objašnjava Watkins. „Mogao je biti jako antipatičan, jer on je u osnovi kradljivac. Na audiciji Richard je pokazao šarm, ali i da može biti opasan, i mogao je uspješno balansirati te dvije strane karaktera nevjerojatnom suptilnošću.“ Madden je Michaela doživio kao „uličara bez moralnog kompasa i osjećaja odgovornosti. On je američki džepariš u Parizu i jako je vješt u tome, nema osjećaj identiteta i pomalo je izgubljen u svijetu i ima određeni osjećaj prijezira prema samome sebi, ali je i spreman probati otkriti tko je on zapravo.” Madden dodaje: „ Htio sam se unijeti u ulogu i upoznati ga i razumjeti. Michael nema osjećaj smjera i svrhe. On krade i jako je dobar u tome i štedi, a bez nekog jasnog razloga. Odluka opljačkati Zoe promijenit će mu život i tim činom stvorit će posljedice za koje će morati preuzeti odgovornost i uvijek će ga mučiti tko je kriv za ishod toga – on ili Zoe .” Ovo je prva suradnja dvojice glumaca i obojica su iznimno zadovoljni. „Richard je izvrstan glumac,” kaže Elba. „Jako je entuzijastičan i otvoren. Odlično smo surađivali i bilo je zanimljivo istraživati povezanost njih dvojice, jer njihov se odnos produbljuje kako odmiče film.” Maddena je projektu najviše privukao redatelj James Watkins. „On je ostavio jak dojam na mene. Vrlo je strastven kad se radi o filmu i svidjelo mi se kako se referirao na The French Connection i Pickpocket.” Zvijezda u usponu Charlotte Le Bon glumi Zoe. Nju će mladenački entuzijazam dovesti u poziciju da detonira bombu u praznoj zgradi, ali ona će se predomisliti u posljednji tren i odustati. Torbu će joj ukrasti Michael i slijed događaja dovodi do toga da se ubrzo mora snalaziti kako bi preživjela. Tu je i Thierry Godard kao Rafi, vođa SWAT tima, i popularni Jose Garcia kao Viktor Gamieux, francuski ministar sigurnosti. „Želio sam da film bude autentičan, pa sam želio da francuski glumci govore francuski. Bilo je sjajno s njima surađivati i unijeli su sasvim svježu energiju. Nekako su uzemljili film.” IZGLED „Želio sam da ovo bude film za petak navečer,” objašnjava James Watkins. Redateljeve ambicije za BASTILLE DAY bile su jedan od razloga zašto su ga producenti kontaktirali. „Htjeli smo da doživljaj bude izbliza, da osjećate njihov dah i vidite njihov pogled. Dosta scena snimljeno je iz subjektivne perspektive, pa se kao gledatelj osjećate u potpunosti u trenutku. Ne zanima me CGI koji iskrivljava stvarnost! Koliko god nešto bilo nevjerojatno, treba postojati emocionalna istina. Idete u kino kako biste vidjeli ljude, pa što ste im bliže to ćete više uživati u iskustvu.“ Watkins se najviše referirao na njujorške filmove sedamdesetih i osamdesetih, kao što su Prince Of The City, The French Connection i Serpico. Film je sniman u Parizu u listopadu 2014., vrijeme je bilo lijepo, a uz najslavnije dijelove Pariza, u filmu možemo vidjeti i manje popularne dijelove grada, primjerice Banlieues, četvrt u kojoj žive siromašni. SNIMANJE AKCIJSKIH SCENA Jedna od najzahtjevnijih scena je scena potjere po krovovima u kojoj sudjeluju Sean Briar i Michael Mason. S krovova potjera se spušta na pretrpanu tržnicu. Srećom filmaši su imali dozvolu iskoristiti cijeli krov robne kuće BHV u četvrti Marais. „Htjeli smo pokazati Pariz kakav jest, baš kao i naše junake, i dočarati gledateljima u kakvom oni svijetu i okruženju žive. Ne znamo na početku ni za koga navijamo, upravo je to cijela narav njihovog zajedničkog puta.“ Dizajner produkcije Paul Kirby izgradio je lažni krov na vrhu zgrade BHV kako bi čim vjernije dočarao potjeru. „Želio sam da scena na krovu ima ritma, pa mi je trebao set po kojem glumci uistinu mogu trčati. Trebao nam je i taj osjećaj visine koji izaziva vrtoglavicu,“ komentira Kirby. Sami su glumci odradili većinu scena, uključujući i scene borbe. Koordinator vratolomija Jimmy ODee nekoliko je tjedana radio s glumcima pripremajući ih. Vježbali su sve dok nisu bili u cijelosti usklađeni. Elba i Madden su osjećali da je važno da se u cijelosti pripreme za uloge. Emocionalno i fizički, pa su satima trenirali kako bi bili u najboljoj mogućoj formi. Madden je učio i džepariti. Vježbao je s konzultantom prikladnog imena Keith the Thief, pa je Madden naučio nekoliko trikova i tehnika skretanja pozornosti. „Htjeli smo da neke trikove izvede pomalo naglašeno, kako bi pokazao svoju umišljenost i samouvjerenost u vještine koje posjeduje. Jamesu je bilo jako važno da se ne čini kao da su to mađioničarski trikovi, već da sve izgleda realistično. Doista sam to ja i sam izvodim sve te trikove!” Eksplozija bombe jedna je od zahtjevnijih scena u filmu, pa su filmaši izgradili repliku stanice na lokaciji izvan Pariza. „Bio je velik izazov naći lokaciju za eksploziju. Trebalo je izgledati kao da je se radi o centru Pariza,” objašnjava Kirby. David Kanter dodaje: „Richard je vrijedno radio i sve je moralo biti baš na sekundu. Svi dijelovi eksplozije su sjajno posloženi i naši majstori vizualnih efekata i Jon Harris mogli su napraviti sjajnu i realističnu scenu iz snimljenog materijala.” Snimanje se iz Pariza tijekom zadnjih nekoliko tjedana snimanja preselilo u London. Najveća lokacija bio je Naval War College u Greenwichu koji je glumio ulice Pariza i Bank of France za scenu velikih nereda. Snimanje tih scena u Parizu bilo bi previše zahtjevno, a ovako su Watkins i ekipa imali potpunu kontrolu nad akcijom. |
Slažem se