Munjeni i zbunjeni, koji prikazuju zadnji dan škole u teksaškom gradiću sedamdesetih godina prošlog stoljeća, opravdano se ubrajaju među najbolje tinejdžerske filmove svih vremena, a ‘Te lude 80-te njihov je duhovni nastavak. Priča prati fakultetska iskustva nekolicine likova koji u mnogočemu podsjećaju na postadolescentske verzije onih iz Munjenih i zbunjenih. Radnja filma se događa 80-tih godina, a prati život brucoša, igrača baseballa, koji pokušavaju pronaći slobodu i ponašati se „odgovorno” sada kad su bez nadzora odraslih.
VIŠETe lude 80-e!!
U rujnu 1980. svijet je bio u tranziciji. Glumac koji je postao guverner Kalifornije, Ronald Reagan, bio je izazivač tadašnjeg predsjednika Jimmyja Cartera. U istočnoj Europi radnici su se počeli ujedinjavati, slabeći time represivni sovjetski režim. Na Sveučilištu Southeast Texas, brucoš Jake Bradford (Blake Jenner) kročio je nespretnim, prvim koracima u muškost.
“Prilično je autobiografski”, priznaje za Oscara nominirani redatelj, scenarist i producent Richard Linklater. „Gledajući unatrag, shvaćam da je to bilo zabavno razdoblje za studiranje, to je bio zanimljiv kulturni trenutak. 70-e su bile na izdisaju. Ono što ljudi danas smatraju 80-ima su ustvari tek 82. ili 83. godina.“
Odmah po dolasku u dom za igrače bejzbola na sveučilištu STU, Jacke doživljava grubu dobrodošlicu starijeg kolege Glenna McReynoldsa (Tyler Hoechlin) i njegovog cimera Ropera (Ryan Guzman).
“McReynolds’ i Roper smatraju da je njihov zadatak očeličiti novake”, kaže objašnjavajući neprijateljstvo koje njegov lik pokazuje prema svojim sustanarima.
“U srednjoj školi Jake je bio zvijezda”, kaže Jenner. “Naviknut je na određenu razinu poštovanja ali ubrzo shvaća da to ovdje ništa ne znači.”
Da stvar bude gora, Jake je bacač, pozicija koju McReynolds’ smatra “čudnom” i “nužnim zlom”, mišljenje koje je vjerojatno nastalo zbog postave bacača koju čine Willoughby (Wyatt Russell), mistik koji puši travu i očaran je svemirom, Jay Niles (Juston Street) zaluđeni nasilnik koji vjeruje da je reinkarnirani Nolan Ryan, Nesbit (Austin Amelio) kompulzivni kockar kojem nema spasa i Billy Autry (Will Brittain), dečko s juga koji žvače duhan a kojem su cimeri odmah dodijelili ne tako laskav nadimak “Beuter Perkins.”
Kao protuteža bijesnom yangu koji čine McReynolds i Roper je karizmatični i brbljavi Finnegan (Glen Powell.) “Oni ih slome, ali Finn ih ponovo sastavi,” kaže Powell.
Finn uzima brucoše pod svoje okrilje i postaje njihov vodič kroz taj vrli novi svijet bez ograničenih izlazaka.“Finn ima dvije velike ljubavi,” kaže Powell, “Bejzbol i seks. Ako igra bejzbol misli na seks. I obrnuto.”
Obilazak počinje u ženskim domovima gdje Jakeu za oko zapne brucošica glume Beverly (Zoey Deutch).
“Beverly je sve ono što Jake nije,” kaže Deutch. “Ona je glumica koja ne zna ništa o svijetu sporta, Jake ne zna ništa o kazalištu. No ipak, među njima je zaiskrilo i imaju vikend da istraže tu iskru prije nego nastava započne i svatko upadne u svoju kolotečinu.”
TRAGANJE ZA LJUBAVLJU NA POGREŠNIM MJESTIMA
Dok sat otkucava do početka predavanja, dečki se bacaju na ono najbolje što im 80-e mogu ponuditi. Prve večeri idu u lokalni disco u najužim trapericama i majicama od poliestera, a potom u najbolji honky-tonk bar u gradu i kojem se pleše koreografija na pjesmu Cotton Eye Joe. Prije nego vikend završi. Jake i ekipa su tulumarili uz Van Halen i Cheap Trick, te preživjeli svoje prvo „poganje“ na punk koncertu.
“1980-ih, muškarci su redovito odlazili na mjesta gdje je svirala glazba koju ne vole ali su trpjeli jer su znali da će tamo biti žena,” kaže Guzman. “Mislim da se to nije promijenilo.”
Potraga za uzbuđenjima u koju kreće naša ekipa daje nam uvid i u eklektičan raspon popularne glazbe u vrijeme kada su se rock, disco, funk, punk i country borili za prevlast.
“Iza svake pjesme u filmu krije se moja osobna priča,” objašnjava Linklater. “Disco glazba je još uvijek bila popularna ("umrijet" će otprilike godinu dana iza toga), country se mogao čuti na cool na mjestima gdje prije nije mogao (zahvaljujući filmu URBAN COWBOY), metal je bio jako popularan, punk i new wave su bile nove i uzbudljive alternative, a počeli su se pojavljivati i najraniji primjeri onoga što danas nazivamo hip-hop. Bio je to zanimljiv trenutak u vremenu u glazbenom smislu.”
Jedna pjesma naročito utjelovljuje duh koji je Linklater želio prenijeti na film. “Pjesma grupe Van Halen “Everybody Wants Some” savršeno odražava kako je to biti osamnaestogodišnjak. Kada si mlad i strastven i želiš sve.“
NEKA ZABAVA POČNE
Godine 1993. Richard Linklater stvorio je prikaz srednjoškolskog života u malom gradu 70-ih godina u filmu DAZED AND CONFUSED. Nakon zavidne filmografije koja uključuje brojne naslove poput hvaljenog filma BOYHOOD, Linklater se poželio vratiti korijenima.
Kao i za film DAZED AND CONFUSED, Linklater je ponovo okupio mlade i relativno nepoznate glumce.
Temple Baker, koji odlično utjelovljuje brucoša Tyronea Plummera, nije glumio od petog razreda osnovne škole. Na audiciju su došla i neka poznata imena, ali Temple je donio nešto posebno u ulogu.
Kako bi što bolje utjelovili svoje likove, glumci su se okupili na Linklaterovom ranču u Bastropu u Texasu u rujnu 2014., mjesec dana prije početka snimanja, i igrali bejzbol i gradili prijateljstva koja će prenijeti na svoje likove.
“Kako bi postigli najbolje rezultate želio sam da se dečki upoznaju i opuste,“ objasnio je Linklater. “To su kreativni ljudi a ja sam im htio dati prostora da se igraju, pomiču granice i uđu u svoje likove.“
“U prva tri dana u timu naučiš sve što trebaš znati o svojim suigračima“, kaže Wyatt Russell. “U kratkom vremenu se povežete jer imate isti cilj.”
Linklaterov stil i ponašanje ostavili su dubok dojam na J. Quintona Johnsona, koji glumi Finnovog cimera i glasa razuma, Dalea Douglasa.
“Stvarni život ne čine uvijek kataklizmički događaji,” primjećuje Powell. “Rickovi filmovi su utemeljeni na stvarnom životu. On želi uhvatiti bit tog vremena i mjesta. Radnja se vrti oko tih momaka koji žive u toj kući i opisuje što im se događa tijekom tog jednog vikenda.”
I neki glumci su se prepoznali u likovima koje utjelovljuju poput Tannera Kaline, koji glumi povodljivog brucoša Brumleya, kakav je i sam bio na prvoj godini studija.
Trebalo je paziti na svaki detalj kako glumci u improvizacijama ne bi rekli nešto što ne priliči 80-ima. Ako su imali dvojbe, glumci su provjeravali s Rickom koji ima nevjerojatno pamćenje i sjeća se tog vremena do detalja.
„Zato ga zovemo Rickipedia,” kaže Guzman.
Rick je želio ponovno stvoriti taj komadić vremena i trebalo je paziti na svaki detalj, stoga je angažirao svog starog suradnika scenografa Brucea Curtisa.
Majstor za rekvizite Leilal Dallal dobio je zadatak pronaći sve što odgovara tom razdoblju, od stereo opreme do bejzbol rukavica. “1980. je bila čudna godina. Puno stvari se pojavilo tek 81-e i 82-e, posebice kad je u pitanju tehnologija.”
Iako su trgovine rabljenom robom pune predmeta iz tog vremena, pravi izazov je bio naći rekvizite koji su izgledali kao novi ili su jedva korišteni. A za svaki rekvizit je trebalo izraditi najmanje još jedan primjerak za slučaj da se vintage rekvizit bude oštećen tijekom snimanja.
ZAPLEŠIMO U RITMU 80-IH
Prije nego su se bacili na treniranje bejzbola i učenje scenarija, glumci su svaki dan probu započinjali plesom. Koreografkinja Andrea Ariel dobila je zadatak naučiti mlade glumce plesati onako kako se plesalo 80-ih prije dolaska Regana na vlast.
Ariel kaže kako su se svi jako trudili naučiti pokrete ali problem bi nastao kada bi se opustili i improvizirali jer bi im se potkrali pokreti kakve ljudi nisu izvodili u to vrijeme. Ključno je bilo pomoći im pronaći pokrete koji su im prirodni, a ne izgledaju čudno s obzirom na vremenski kontekst.
Ariel je koristila Soul Train kao referentnu točku kako bi pomogla glumcima savladati neke plesne pokrete. “Kada gledate spotove iz tog razdoblja iz načina na koji se ljudi kreću vidite da to nije bilo samo vrijeme kulturne već i seksualne revolucije.”
“Ja sam grozan plesač,” kaže Baker. Kaže da mu je Andrea jako pomogla jer je učinila to zabavnim.
Neki su glumci bili vještiji u plesu, a neki u bejzbolu, a nakon nekoliko tjedana s dečkima su počele vježbati i dame. Ubrzo se dobila slika i doživljaj disco cluba iz 1980.
Izostanak žena na probama doveo je do vidljivih promjena na muškom dijelu postave. Deutch je ponekada bila jedina glumica na setu i morala je pripremiti što više „prljavih“ viceva i piti velike količine piva Lone Star kako bi je dečki prihvatili kao jednu od njih.
I u slobodno vrijeme se osjećala ta snažna veza koju su izgradili. Unatoč tome što su postavu čine sve manje-više dvadesetogodišnjaci, nije bilo usijanih glava već su se svi ponašali kao obitelj i snimanje je proteklo glatko.
|