IZVORNO IME: Dunkirk |
REDATELJ: Christopher Nolan | ŽANR: akcija, drama, triler |
ULOGE: Tom Hardy, Mark Rylance, Cillian Murphy, Harry Styles |
TRAJANJE FILMA: 106 min | GODINA: 2017 | DRŽAVA: SAD, Velika Britanija | PLAKAT FILMA |
POČETAK PRIKAZIVANJA: 20.07.2017 |
Datum prikazivanja je informativnog karaktera i kao takav je podložan promjenama. |
HIGHLIGHTS:
Dobitnik nagrade Oscar u 3 kategorije:
|
SADRŽAJ FILMA: |
Film vjerno prikazuje događaje tijekom nevjerojatne bitke kod Dunkirka te evakuacije savezničkih vojnika iz Belgije, Britanije i Francuske koji su bili odsječeni i opkoljeni njemačkom vojskom u Francuskoj od 27. svibnja do 4. lipnja 1940. godine. Evakuacijom je tada spašeno preko 300.000 vojnika.
VIŠE Dunkirk Christopher Nolan (“Interstellar,” “Inception,” “The Dark Knight” Trilogy) predstavlja epski akcijski triler „Dunkirk“.
Radnja „Dunkirka“ počinje sa stotinama tisuća britanskih i savezničkih vojnika u klopci. Neprijateljske snage su ih okružile, zatočeni su na plaži s morem iza njihovih leđa i našli su se u bezizlaznom položaju. Priča se odvija na tlu, moru i u zraku. RAF-ovi poznati Spitfire zrakoplovi napadaju neprijatelja u zraku iznad Kanala, pokušavajući zaštititi vojnike ispod njih koji se ne mogu obraniti. Istovremeno, stotine civilnih i vojnih brodica kreću prema plaži u očajničkom pokušaju spašavanja, riskirajući vlastite živote u utrci s vremenom kako bi spasili barem dio svoje vojske. U „Dunkirku“ nastupaju glumci različitih generacija, kao što su Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney, Jack Lowden, Harry Styles, Aneurin Barnard, James D’Arcy i Barry Keoghan te Kenneth Branagh, Cillian Murphy, Mark Rylance i Tom Hardy. Nolan je režirao „Dunkirk“ prema vlastitom scenariju, koristeći spoj IMAX kamera i filmske vrpce od 65mm kako bi oživio priču. Film su producirali Emma Thomas i Nolan, dok je Jake Myers bio izvršni producent. Iza kamera bili su direktor fotografije Hoyte van Hoytema, dizajner produkcije Nathan Crowley, montažer Lee Smith, kostimograf Jeffrey Kurland, voditelj za vizualne efekte Andrew Jackson i voditelj za specijalne efekte Scott Fisher. Glazbu je skladao Hans Zimmer. O FILMU Christopher Nolan odveo je svoje gledatelje na ulice Gothama, u maštoviti svijet snova i u najudaljenije dijelove svemira. Sada, po prvi puta, ovaj inovativni redatelj/scenarist/producent prihvatio se stvarnog događaja iz povijesti: bitke kod Dunkirka. Film se temelji na evakuaciji koja je – makar se dogodila tijekom prvih mjeseci Drugog svjetskog rata – imala izravni utjecaj na ishod rata. Međutim, umjesto da snimi film o samoj bitci, Nolan je bio odlučan pretvoriti ovaj povijesni trenutak u priču koja će uvući gledatelja u radnju – u napeti i epski akcijski triler gdje ulozi ne mogu biti veći. Izjavio je: „Ono što se dogodilo kod Dunkirka jedna je od najvećih priča iz povijesti, nevjerojatna priča o borbi na život ili smrt gdje je najveći protivnik samo vrijeme. Bila je to nezamislivo napeta situacija, a naš cilj je bilo upravo to predočiti gledateljima, poštujući, naravno, samu povijest.“ Producentica Emma Thomas, koja već dugi niz godina radi s Nolanom, dodala je: „Dunkirk je veliki spektakl, ali i vrlo ljudska priča. Chris je htio gledatelje uživjeti u tu situaciju, omogućiti im da ju iskuse zajedno s likovima u filmu, bilo da su vojnici na plaži, piloti u zraku ili civili na brodovima.“ Priča započinje krajem svibnja 1940. godine kad su britanske snage, zajedno s francuskim, belgijskim i kanadskim trupama, bile natjerane da uzmaknu na plaže Dunkirka. Makar se spas britanskog tla nalazio tek kojih 40-tak kilometara daleko, nisu ga se lako mogli dočepati. Plitka plaža onemogućavala je britanskoj ratnoj mornarici da spasi vojnike. Ali pojavila se nada: u pomoć su pozvani manji brodovi i cijela flota civilnih plovila uputila se s južne obale Engleske prema Francuskoj kako bi spasila vojnike. Tom pothvatu nadjenuli su ime Operacija Dynamo. Joshua Levine, savjetnik za povijest koji je radio na filmu i autor knjige Forgotten Voices of Dunkirk (hrv., op.prev., Zaboravljeni glasovi Dunkirka), naglasio je kako je ta evakuacija koja se odigrala 1940. više od samo britanske priče i uspjeha. „Bio je to događaj od enormnog i međunarodnog značaja, još i danas. Sve što slavimo oko Drugog svjetskog rata – u Velikoj Britaniji, u SAD-u, svugdje u svijetu – ne bi se dogodilo da evakuacija u Dunkirku nije uspjela. Bila je nevjerojatno važna. Da je britanska vojska bila uništena ili zarobljena, Velika Britanija bi se sigurno predala i danas bi živjeli u sasvim drugom svijetu. Za mene Dunkirk predstavlja spas slobode. Jednom kad su te brodice krenule prema francuskoj obali, svijet je dobio drugu šansu.“ Nolan je nastavio: „Razmišljajući o tome kako ispričati ovu priču, relativno rano sam došao na ideju da prikažemo događaje koje su se odvijale na tlu, moru i u zraku: da gledamo akciju iz perspektive muškaraca na plaži, ljudi kojim im stižu u pomoć na brodovima te pilota koji ih štite s neba. Ali svaki dio te priče imao je drugi vremenski okvir – tjedan dana na tlu, jedan dan na moru i jedan sat u zraku, pa je bilo važno dobro ih razraditi i ispreplesti. I to na vrlo subjektivni način kako bi gledatelji shvatili kroz što likovi prolaze, usput nagoviještajući da postoji niz drugih herojskih priča kojih se nismo dodirnuli, a upravo tada su se odvijale.“ Dok je istraživao, pripremajući se za film, Nolan je pročitao nekoliko romana i autobiografskih priča. Također se često konzultirao s Levineom koji je, izjavio je redatelj, „vrlo brzo shvatio da nam je potrebno uhvatiti pravu ravnotežu između povijesne točnosti i toga da želimo zaintrigirati i zabaviti gledatelje. Također nam je omogućio da se sastanemo s nekoliko preživjelih veterana Operacije Dynamo. Bila nam je velika čast sresti se s njima, slušati o njihovim iskustvima i čuti što im znači Dunkirk.“ „Međutim,“ rekla je Thomas, „Chris nije htio stavljati riječi u usta tih veterana i heroja ili promijeniti njihove priče zbog dramatičnih efekata, pa smo odlučili da je najbolje iskoristiti fikcionalne likove koji su nadahnuti onime što je otkrio tijekom svojeg istraživanja.“ Kako bi uspio postići svoju viziju filma s pričom ispričanom iz tri gledišta i kroz različita vremenska okvira, Nolan je usko surađivao sa svojim kreativnim timom. Njegov glavni cilj bio je postići da se gledatelj osjeća kao da je uistinu na plaži, na brodu usred Kanala ili u kokpitu zrakoplova Spitfire. Cijeli film je snimio kombinirajući film u formatu IMAX i od 65mm, što je nešto što nikad dosad nije napravio. Kako bi se još više pridonijelo stvarnosti priče, filmska i glumačka postava imala je čast i priliku snimiti dio filma na samoj plaži kod Dunkirka i upravo u to vrijeme godine kad se čudesna evakuacija dogodila. Morali su se suočiti s velikim logističkim izazovima, poput lošeg vremena, uzburkanog mora i gradnje mola: uskog i jedan kilometar dugog drvenog valobrana koji se protezao daleko u hladne vode Kanala. Thomas je ipak izjavila da je to bio najbolji mogući izbor: „Plaža kod Dunkirka je posebna. Istražili smo druge mogućnosti, ali postalo je vrlo brzo jasno da bi bilo vrlo teško igdje drugdje reproducirati ono što nam je bilo potrebno. Svi smo se osjećali sretno što možemo snimati na lokaciji gdje se odvio taj povijesni događaj.“ PRONALAZAK GLUMACA Potraga za autentičnošću nagnala je Christophera Nolana da pomno odabere i glumce, pogotovo one koji utjelovljuju mladiće čiji život se nalazio tada u opasnosti. Redatelj je objasnio: „U svakom od tri dijela priče želio sam naći glumce koji su blizu po godinama dobi samih likova. Bili smo odlučni što bolje prikazati koliko su uistinu mladi bili ti muškarci kad su se morali ići boriti u ovom strašnom ratu. Neki od njih bili su još djeca. Htjeli smo svježa lica kako bi gledatelji doživjeli te događaje kroz njihove oči.“ Jedno od otkrića bio je Fionn Whitehead kojemu je ovo prvi veliki kino film, u ulozi Tommyja. Taj mladi vojnik se pred napadom neprijatelja jedva sklonio u obližnji grad da bi se našao opkoljen sa stotinama tisuća drugih vojnika, čekajući na plaži Dunkirka spas ili propast. Opisujući svoj lik, Whitehad je rekao: „Tommy je najobičniji, prosječan vojnik. Vrlo je mlad i neiskusan i vjerojatno nije znao što ga čeka kad se prijavio u vojsku. Ali je i vrlo snalažljiv te odlučan preživjeti kako god mogao i umio.“ Uskoro nakon dolaska na plažu Tommy susreće Gibsona, vojnika s kojim se poveže. Aneurin Barnard, koji glumi Gibsona, objasnio je: „Jedini način na koji su mogli spasiti se s te plaže je da zajedno nosimo nosila i pokušamo se ukrcati na bolnički brod koji je stajao na kraju mola. Tako da smo se morali brzo sprijateljiti i početi vjerovati jedno drugome. Jer oboje smo držali život drugog u svojim rukama.“ Zahvaljujući tom planu uspiju se dočepati mola gdje sretnu Alexa, kojeg glumi Harry Styles u njegovoj prvoj ulozi ikad. „Alex je mladi vojnik koji se čini kao dobra osoba, ali u njemu se krije nešto mračno,“ rekao je Styles. „Čini se više okorjelim od ostalih. Alexu se sviđa ideja da ga doživljavaju kao hrabrog i opasnog, ali u biti samo skriva svoj strah.“ Tommyjeva, Gibsonova i Alexova nada za spas leži u molu, opasnom dva i pol metra širokom valobranu kojeg nadgleda časnik ratne mornarice i zapovjednik Bolton. Odglumio ga je Kenneth Branagh: „Bolton je odgovoran za logistiku dolaska brodova do mola, gdje se smiju vezati, ukrcati vojnike te odmah otići, što se sve mora odviti velikom brzinom i što je učinkovitije moguće jer su pod neprestanom paljbom. To je uloga s nevjerojatnom odgovornošću i Bolton mora ostati smiren pod ogromnim pritiskom i donositi odluke koje uistinu odlučuju tko će preživjeti ili ne. Jednostavno nije bilo moguće sve spasiti jer ih je bilo toliko puno. Našao su se u stravičnoj i okrutnoj poziciji.“ Glavni vojni časnik na molu koji je surađivao s Boltonom bio je pukovnik Winnant. James DArcy, koji ga je utjelovio, rekao je: „Winnant većinu vremena provodi raspravljajući sa zapovjednikom Boltonom logistiku toga kako će izvući iz te situacije borce na plaži. Većina priče ispričana je kroz oči mladih vojnika koji nemaju pojma što se događa, tako da su pukovnik Winnant i zapovjednik Bolton jedni od rijetkih likova koji uistinu shvaćaju kakva je situacija.“ Ta dva visoka časnika također su bili jedni od samo nekolicine muškaraca na toj plaži koji su bili svjesni Operacije Dynamo: mobilizacije civilnih brodica koje se mogu približiti obali i spasiti barem dio oružanih snaga. Jedan od tih brodova koji dolaze iz Engleske je i Moonstone, mala drvena jahta u vlasništvu gospodina Dawsona. Mark Rylance je ispričao: „Ono što me privuklo ovom projektu je sama povijest i Chrisov zanimljiv pristup priči. Moj lik jedan je od stotine engleskih civila koji su se odazvali pozivu da se na svojim sportskim jedrilicama, luksuznim jahtama ili brodićima upute preko Kanala i spase te muškarce.“ Gospodinu Dawsonu se u toj misiji pridruži njegov devetnaestogodišnji sin Peter, kojeg je odglumio Tom Glynn Carney. U trenutku kad se spremaju odrinuti, Peterov prijatelj George skače na palubu broda, odlučan da im se pridruži u doživljaju za koji smatra da će biti prava pustolovina. Barry Keoghan, koji je utjelovio Georgea, rekao je: „George se ukrca ne shvaćajući zapravo što ih očekuje. Divi se gospodinu Dawsonu i želi pomoći, ali je naivan glede toga što se događa na drugoj strani Kanala.“ Međutim, nisu svi koji se nađu na Moonstoneu željni dočepati se Dunkirka. Usred svog putovanja, gosp. Dawon i dječaci izvuku iz mora traumatiziranog preživjelog s broda koji je potonuo pod napadom torpeda. Cillian Murphy glumi muškarca poznatog jedino kao Vojnik koji drhti, a koji nema nikakvu namjeru vratiti se u pakao iz kojeg je jedva uspio pobjeći. „Moj lik predstavlja kakav strašni utjecaj rat može imati na mentalno stanje pojedinaca,“ ispričao je Murphy. Visoko iznad voda Kanala i pijeska plaže, RAF-ovi zrakoplovi Spitfire lete u bitku s Luftwaffeom koji napada vojnike i brodove daleko ispod njih. Jack Lowden, kojeg glumi Collins, je najmlađi pilot Spitfirea: „Naša misija je da zaštitimo vojnike na plaži. Čim doletimo do Dunkirka nađemo se usred opake bitke. Ti piloti bili su tamo kako bi odradili svoj posao. Nisu bili mobilizirani; biti RAF pilot bio je izbor i privilegija. Morali su biti pametni i brzi. Collins je izabrao taj poziv isto toliko za sebe koliko i za kralja i svoju domovinu.“ Tom Hardy, koji je odglumio Farriera, iskusnog RAF pilota, vjerojatno je bio najviše osobno povezan s projektom. „Moj djed je bio u Dunkirku“, otkrio je. „Ispričao mi je sve o tome.“ Emma Thomas je izjavila kako su postojali mnogi drugi razlozi zbog kojih je Hardy bio savršen za tu ulogu. „Nalazi se u malom kokpitu zrakoplova, tako da ima vrlo ograničenu slobodu kretanja, ali Tom ima vrlo karizmatičnu i fizički impozantnu pojavu koju zna kako iskoristiti. Većina njegovog lica je pokrivena, ali to smo mogli napraviti s njime jer je toliko izražajni glumac da nije potrebno vidjeti cijelu njegovo lice. U filmu su na trenutke vidljive samo njegove oči, ali on je sposoban komunicirati i ispričati priču samo s njima.“ Hardy se povjerio kako je jedva dočekao da ponovno surađuje s Nolanom: „Chris je najbolji u onome što radi. Nadahnjuje me kao glumca i tjera da se razvijam. Prihvatio bih bilo kakvu ulogu samo da mogu s njim raditi.“ KAMPANJA NA TLU, MORU I U ZRAKU Mol: jedan tjedan Baš kao što se radnja u priči odvija u tri različita vremenska okvira na tlu, moru i u zraku, tako se i snimalo u te tri domene. Jedna od najdojmljivijih kreativnih odluka koju je filmska ekipa donijela bila je odluka snimati na tlu upravo tamo gdje su odvijali ti monumentalni povijesni trenuci. Prvo što su morali učiniti bilo je pripremiti plažu za snimanje te su svaki pedalj provjerili kako ne bi nabasali na koju neeksplodiranu eksplozivnu napravu koja je možda ostala zakopana u pijesku. Međutim, najteži zadatak u Dunkirku bio je ipak obnavljanje onog što je ostalo od istočnog mola kako bi poprimio svoj izgled iz 1940. godine. „Morali smo rekonstruirati mol jer je prepoznatljivi dio Dunkirka i igrao je ključnu ulogu u evakuaciji,“ objasnila je Thomas. „Plaža je preplitka i veliki brodovi ne mogu prići kopnu. Tako da su se vojnici svi nagurali na taj uski valobran, što je vizualno vrlo upečatljivo, kao što se vidi na fotografijama iz tog vremena.“ Kostimograf Jeffrey Kurland i njegov tim imali su kolosalni zadatak obući glumce i sve statiste u odjeću i uniforme. Morali su sve sašiti sami jer su znali da će se zbog vremenskih uvjeta i mjesta na kojima snimaju odjeća dosta uništiti te da je ne mogu iznajmiti. More: jedan dan Makar su neke scene na vodi snimljene blizu Dunkirka u Engleskom kanalu, većina scena na Moonstoneu bila je snimljena u Nizozemskoj na plitkom umjetnom jezeru Ijsselmeer. Nathan Crowley je zajedno s iskusnim koordinatorom Neilom Andreom pronašao desetke preživjelih plovila iz tog vremena, iz devet zemalja, uključujući tri minolovca, bolnički brod i francuskog razarača koji je preuređen u muzej u Nantesu. Moonstone je postala 12 metara duga jedrilica iz 1939. koju su kupili kako bi je mogli u potpunosti prilagoditi svojim potrebama. Snimanje scena u Kanalu ili na jezeru značilo je da drugi odjeli također moraju biti na pučini, u svojoj vlastitoj maloj floti. Osim brodova s kamerama, tu su bili i brodovi koji su pazili na sigurnost, brodovi s timovima za šminku i kosu, brodovi s odjećom, i mnogi drugi. Čak su se i jela morala prenositi brodom do glumačke i filmske ekipe. Na najveći dan snimanja na moru – kad su snimali kako brodice plove preko Kanala – na moru se našlo čak 62 brodice. Zrak: jedan sat Dok Moonstone plovi prema Dunkirku, gosp. Dawson, Peter i George su oduševljeni kad ugledaju RAF-ov Spitfire kako ih nadlijeće. Ali i za same glumce to nije bio nikakav vizualni efekt: tri prava stara Spitfirea snimljena su kako lete nebom iznad Kanala. Tijekom pretprodukcije Nolan je sam poletio u Spitfireu kako bi osjetio kako je bilo pilotima u tim veličanstvenim zrakoplovima koji su pomogli obraniti muškarce u Dunkirku. „Osjetio sam veliko poštovanje prema muškarcima koji su pilotirali tim zrakoplovima i uspjeli izdržati te teške uvjete. To je zaista uzbudljivo iskustvo, ali i vrlo neudobni stroj. Koliko je snage, izdržljivosti i koncentracije – osim i hrabrosti koju su piloti svakako morali imati – bilo potrebno postalo je fascinantnim elementom koji smo se trudili prenijeti u filmu.“ Kako bi snimio intenzivne scene zračnih bitaka, Nolan je opet morao pomaknuti granice izvedivog, pogotovo s kamerama s filmom velikog formata: „U današnje vrijeme, s GoPro kamerama i sličnom tehnologijom, gledatelji su se navikli vidjeti ekstremne trenutke iz vrlo zanimljivih kutova. Morao sam pronaći način kako prikazati zrakoplove iz 1940. na način koji će odgovarati suvremenoj publici. Htjeli smo sve prikazati iz kuta gledanja pilota, i to koristeći IMAX kamere. Bio je to veliki izazov, ali bili smo odlučni uspjeti.“ Nolan i voditelj za specijalne efekte Andrew Jackson prvo su osmislili kako se bitke odvijaju. Zatim bi ih piloti rekreirali i koreografirali na tlu jer su scene borbe uistinu snimljene u zraku, a zahtijevale su mnoge različite zrakoplove. Za snimanje su se koristili i helikopter i zrakoplov za snimanje Aerostar. ODJECI DUNKIRKA Nakon što su prestali sa snimanjem, Nolan se sastao sa svojim dugogodišnjim suradnicima, montažerem Leejem Smithom i skladateljem Hansom Zimmerom, kako bi završio svoj epski triler. Zvukovi i glazba stapali su se kako bi naglasio da se radi o utrci s vremenom. Nolan je objasnio: „Neobični ritam scenarij potrebno je bilo naglasiti glazbom. Glazbena podloga u filma je jedna duga kompozicija s objedinjavajućom i složenom tonskom strukturom. Zvučni efekt i različiti vremenski elementi priče stapaju se s Hansovom glazbom.“ Dizajner zvuka i ton majstor Richard King snimio je motor Moonstonea i ostalih brodova i poslao ih Zimmeru. Smith je objasnio: „Tako su ih uklopili u glazbu da se čini kao da motor stalno ubrzava. Osim toga, Hans je snimio i kucanje Chrisovog sata, i sve skupa je nevjerojatan glazbeni spoj.“ Zimmer je također surađivao sa skladateljem i orkestratorom Benjaminom Wallfischem koji je zajedno s Nolanom i glazbenim urednikom Alexom Gibsonom „osmislio suvremenu orkestraciju iz koje se rađaju zvukovi i slike iz filma,“ izjavio je redatelj. „Hansovi motivi limene glazbe naglašavaju snagu djela. Htjeli smo da odražava događaj kojemu smo odavali počast – priču o preživljavanju i trijumf zajedničkih napora, kao kontrast junaštvu samo jednog pojedinca.“ „Događaju u Dunkirku ne smije se pristupiti bez opreza i obzira. To je velik, ali i neodoljiv izazov. Bilo je trenutaka kad sam pogledao na sve što smo poduzeli kako bi rekreirali ono što se događalo – na prave brodice koje su doplovljivale, razarače na pučini, obnovljeni mol – i doživio sve to kao nezamislivi i čudesni pothvat. To što smo imali toliko različitih elemenata ostavilo je veliki dojam na mene.“ Redatelj i producenti složili su se da je njihov glavni zadatak ipak bio da zabavi i ostavi dojam na gledatelja te je svaka kreativna odluka koju je Nolan donio imala namjeru uživjeti gledatelje u vrijeme i mjesto gdje se sve odvijalo. „Ono što Chris radi u svojim filmovima, a što uistinu cijenim, je to da kad ih gledate u kinima doživite nešto što zapravo ne možete doživjeti nigdje drugdje,“ izjavila je Thomas. „Htjeli smo vratiti ljude na plažu u Dunkirku, na palubu Moonstonea i u kokpit Spitfirea,“ zaključio je Nolan. „Htjeli smo povesti gledatelje na vrlo napetu i intenzivnu vožnju. To je iskustvo koje smo htjeli dati gledateljima – da se osjećaju kao da su uistinu tamo i omogućiti im da osjete kako bi to bilo.“ |
Slažem se