U gradu sumorne atmosfere bradati muškarac pridružuje se publici koja gleda na neobičnu kazališnu predstavu u kojoj glumci izvode scene seksa uživo. Ubrzo saznajemo da se u svakodnevnom životu tajanstveni muškarac zove Adam Bell (Jake Gyllenhaal) i da je nervozni profesor povijesti. Jednoga dana Adam na filmu koji je unajmio uočava glumca koji izgleda identično kao on… VIŠE Neprijatelj
Kaos je još uvijek nedešifrirani red
- José Saramago
Neprijatelj je priča o sveučilišnom profesoru Adamu (Gyllenhaal) čija se veza s djevojkom Mary (Laurent) bliži kraju. Jedne noći gledajući film Adam primijeti sporednog glumca koji mu iznimno nalikuje. Postaje opsjednut idejom o upoznavanju vlastitog dvojnika te ulazi u trag glumcu Anthonyju koji živi s trudnom djevojkom Helen (Gadon). Ovaj susret uvlači ga u kompleksnu i opasnu intrigu. Neprijatelj je napet i provokativan psihološko-seksualni triler o podvojenosti i identitetu, na kraju kojeg će samo jedan muškarac preživjeti.
Neprijatelj je prvi film na engleskom jeziku za nagradu Oscar nominiranog redatelja Denisa Villeneuvea (INCENDIES, POLYTECHNIQUE) prema scenariju Javiera Gullóna (THE BOY WHO SMELLS LIKE FISH, HIERRO).
Redateljeva vizija
„Čitajući José Saramagov The Double osjetio sam jaku vrtoglavicu. Ona je uvijek dio mojih najgorih noćnih mora, ali me istovremeno i neobjašnjivo privlači.“ Saramago na jedinstven način pristupa ljudskoj slabosti i krhkosti civilizacije. Njegov fantastični smisao za humor i inteligencija uvijek ostave dubok dojam na mene. Čim sam zatvorio knjigu bio sam siguran da će to biti moj sljedeći film. Smatram da je ovaj film na neki neobičan način moj najosobniji projekt. Radi se o moći podsvjesnoga koja me duboko zabrinjava, jer tako snažno utječe na naše živote i društvo u cjelini. Niste li svjesni te sile i njenih nuspojava, nikad nećete znati tko donosi odluke – tko ili što zapravo upravlja vama. Čovjek koji želi napustiti ljubavnicu i vratiti se trudnoj ženi mora se suočiti s najgorim neprijateljem: samim sobom. Saramago je zlobno humoristično zaključio da bi taj čovjek trebao biti u borbi s drugom verzijom sebe samoga. Kao i u mom prethodnom filmu INCENDIES 1+1=1 je strašna jednadžba.
Ovaj je film podsvjesno iskustvo. U mračnim kutovima uma Adam se bori s opsesivnom seksualnosti koja mu onemogućuje intimnost i uništava mu svaku nadu u iskrenu ljubav. Da bi se vratio svome životu njegova narcisoidna strana okreće se protiv objekta njegove seksualne želje i uništava ga. Kao redatelj ovaj film vidim kao egzistencijalni erotski triler u kojem pratimo čovjeka koji špijunira svoga dvojnika po raznim sjevernoameričkim metropolama, a zato mislim da se radi i o neurotičnom špijunskom filmu. Postoji li ikakav „efekt“ u ovom filmu onda je to jedan određeni trenutak i to vrlo moćan: kad Adam upoznaje Anthonyja, publika će osjetiti totalni udar i težinu te surealne situacije. Radi se o prisutnosti. Bio je to velik izazov za mene – izraziti svu težinu tog susreta. Vidjeti sebe kao fenomen koji bi trebao imati isti učinak na ljudsko biće koji crna rupa ima na galaksiju. Duboka egzistencijalna kriza polako obuzima Adama. Poput morskog psa koji vreba plijen u tamnim vodama. Ta kriza, ta depresija, dio je glavnog lika mada nije spomenuta u dijalogu. Kako mora biti nepodnošljivo suočiti se sa samim sobom, totalno se prepoznati u drugom ljudskom biću.“
- Denis Villeneuve
O priči
Nakon što je osvojio Joséa Saramaga filmom BLINDNESS temeljenom na istoimenom romanu, producent Niv Fichman pitao je nobelovca za prava na još jednu od njegovih knjiga. Bez oklijevanja Saramago je pristao i Fichman se bacio na The Double. Zatim je trebalo naći redatelja. „Denis mi je već dugo dobar prijatelj i već dugo želimo surađivati. Mislio sam da bi ga ovo moglo zanimati, a tražio sam redatelja koji ima dubinu.“ „Kad sam završio INCENDIES, nazvao sam Niva i rekao da ako sad ne nađemo neki projekt, nećemo nikad," sjeća se Villeneuve. „Taman je dobio prava na Saramagov The Double. Čim sam pročitao roman znao sam da želim snimiti film prema tom sjajnom književnom djelu. Ideja istraživanja identiteta i podsvjesnog osobe koja je u odnosu s vlastitom intimom jako me zanima. Svidjela mi se i ideja rada s malim brojem glumaca i imanja puno vremena da se posvetimo svakoj sceni.“
Kao obožavatelj Villeneuveove jake filmske vizije, Fichman se oduševio prilikom za suradnju. „Jako smo povezani i oduvijek sam uvjeren da je on apsolutno briljantan filmaš. Mislim da je instinktivno osjetio da će u meni imati bezrezervnu podršku," dodaje Fichman. Fichman je u to vrijeme radio sa scenaristom Javierom Gullónom na drugim filmu i predložio je redatelju da baš on piše scenarij. Villeneuveu se to odmah dopalo i dva su filmaša počeli raditi na adaptaciji Saramagova teksta. „Nakon razgovora s Nivom o adaptaciji Saramagova romana, imao sam odličan susret s Denisom Villeneuveom. Odmah smo se razumjeli i osjetili da smo skoro dvojnici. Dosta smo razgovarali o tonu filma, jer to je jedan od najvažnijih aspekata,“ komentira Gullón. „Meni su scenarij i roman dvije potpuno drukčije stvari, ali nastojali smo zadržati dušu knjige. Kad pročitate Saramagovu rečenicu, možete osjetiti da se radi o majstoru. On zna s riječima i njegovi su tekstovi vrlo inspirativni. Kad čitate knjigu, postoje u njoj dijelovi koji nisu jako filmski, ali mi snimamo filmove i morali smo se snaći i odrediti vizualni aspekt tih situacija. Tražili smo filmsku inačicu tih scena.“
Filmski fotograf je Nicolas Bolduc dok je dizajner produkcije Patrice Vermette. „Veliki sam fan Denisovog nagrađivanog kratkog filma NEXT FLOOR koji je radio s Bolducom", kaže Fichman. „Osjetio sam da je taj film tematski povezan s Neprijateljem, pa kad je došlo vrijeme za biranje ekipe i kad je Denis predložio Nicolasa, znao sam da je to dobra ideja. Ima nešto u filmu NEXT FLOOR što me podsjetilo na ono što ovdje pokušavamo." Nažalost, za razliku od filma BLINDNESS, autor nikad neće imati priliku vidjeti ekranizaciju svojih riječi, jer je preminuo u ljeto 2010., dugo prije početka produkcije. „Mislim da su scenarij i film velika posveta Saramagovu djelu i njegovim riječima,“ kaže Fichman. „Mislim da bi Maestro bio iznimno ponosan."
|