IZVORNO IME: The Lazarus Effect |
REDATELJ: David Gelb | ŽANR: triler |
ULOGE: Olivia Wilde, Evan Peters, Donald Glover |
TRAJANJE FILMA: 83 min | GODINA: 2015 | DRŽAVA: SAD | PLAKAT FILMA |
POČETAK PRIKAZIVANJA: 12.03.2015 |
SADRŽAJ FILMA: |
Nakon što grupa studenata medicine otkrije kako oživjeti preminule, svoje će znanje upotrijebiti na nesretno stradaloj kolegici. No, prvotnu sreću zbog njezinog povratka među žive, ubrzo zamjenjuje užas, jer njihova Zoe nije više ista. VIŠE Lazarov efekt Film Lazarov efekt prati grupu istraživača koju predvode Frank (Mark Duplass) i njegova zaručnica Zoe (Olivia Wilde), a koji su postigli nezamislivo - oživljavanje mrtvih. Nakon uspješnih, nesankcioniranih pokusa na nedavno preminuloj životinji, tim je spreman objaviti svoje revolucionarno otkriće svijetu. Kad dekan njihovog sveučilišta sazna za njihove tajne eksperimente, njihov se projekt neočekivano gasi i materijali im se konfisciraju. Frank, Zoe i njihov tim (Donald Glover, Sarah Bolger i Evan Peters) preuzimaju stvari u vlastite ruke i pokušavaju obnoviti eksperiment. No, stvari pođu po zlu i Zoe je ubijena na užasan način. Prepun užasa i tuge Frank ih potiče na nezamisliv pokušaj uskrsavanja prvog ljudskog bića. Isprva postupak izgleda uspješnim, ali tim uskoro shvati da je nešto sa Zoe krivo. Njena čudna nova osobnost se polako otkriva, a tim se ubrzo suočava s užasnom stvarnošću. Više se ne pitaju mogu li nekoga oživjeti već se suočavaju s užasom njena povratka. O PRODUKCIJI “Nemate pojma što ste učinili… ali, imat ćete.” Od pamtivijeka ljudi traže način da preokrenu zastrašujuću konačnost smrti. No, koliko bi moglo biti opasno igrati se s temeljnim zakonom prirode? Što ako istraživanje misterioznog rascjepa između života i smrti otvori vrata zlu koje vreba i kakvo nismo mogli ni zamisliti? Je li mogućnost preokretanja smrti zapravo put do najmračnijih zakutaka ljudske psihe i najviše razine smrtnog straha? Na tome se temelji film Lazarov efekt koji je producirala kuća Blumhouse Productions (The Purge, Insidious i Sinister). Reanimacija je već dugo dio mitologije - od zombija do Frankensteina - ali i misija znanosti. Hitna medicina uspijeva reanimirati ljude kojima srce ne radi čak i po nekoliko sati. Što bi se dogodilo da to uspijemo nakon nekoliko dana, tjedana… ili dulje od toga? The Lazarus Project Lab (Laboratorij projekta Lazar) već se dugo bavi time i njihovi rezultati obećavaju, barem na psu imenom Rocky. No, prije nego što su prikupili sve podatke potrebne za nastavak projekta, moraju svoj serum ispitati ne samo na ljudskom biću već i na dragoj prijateljici. I sad znaju da mogu vratiti ljudsko biće koje je klinički mrtvo. No, ono što im nije poznato jest odakle su ju vratili - i kako će preživjeti njen bijes. Bez napuštanja laboratorija film Lazarov efekt istražuje carstvo noćne more između života kakvog poznajemo i onoga što nakon njega slijedi. Redatelj David Gelb kaže: “Ovo je zasigurno horor film, no postoje i elementi medicinskog trilera i znanstvene fantastike. On istražuje mogućnosti manipuliranja najnepoznatijom od svih ljudskih stvarnosti: smrću.” Priča razrađuje misterioznu medicinsku stvarnost u kojoj je više od 35 dokumentiranih slučajeva takozvanog “Fenomena Lazar”, u kojima pacijenti spontano ožive nakon neuspjelog pokušaja oživljavanja. Nazvan je po biblijskom liku koji je ustao iz mrtvih. Ti su slučajevi su šokantni i sablasni. 2010. godine jedan je pogrebnik u Kolumbiji otkrio da se odavno umrlo tijelo 45-godišnjakinje počelo micati neposredno prije sprovoda. 2013. u Ohiu, 45 minuta nakon smrti liječnici su mladiću rekli da mu je otac umro. Kad se sin došao oprostiti od oca, na monitoru je ugledao slab signal srčane aktivnosti i čovjek je oživio. Tu je i nedavni slučaj psa koji je dva puta eutanaziran u skloništu za životinje u Ozarksu, ali su ga sljedećeg dana zatekli kako sjedi u svojoj kućici. (Pas je kasnije udomljen i dobio je ime Lazar.) Iako znanstvenicima nije sasvim poznato što može ponovo pokrenuti električni sustav srca, neki su poželjeli istražiti može li se taj “Lazarov efekt” iskoristiti kroz medicinsku tehnologiju. Gelb kaže: “Svidjela mi se ideja povratka u život. Što ste iskusili dok vas nije bilo? Koliko ćete biti drugačiji kad se vratite? I što biste mogli vratiti sa sobom? Znanstvenici u našem filmu saznali su koliko su užasavajuće posljedice poigravanja životnom silom.” Ljudi su oduvijek fascinirani idejom o povratku iz mrtvih koja je izvorni dio mitologije. U Bibliji se spominje Lazar koji se vraća u život, a prije toga, u antičkoj Grčkoj, slavni filozof Platon dokumentirao je priču o Eru, grčkom vojniku koji je poginuo u bitci, nakon 10 dana njegovo se tijelo počelo raspadati, a 12. dana je ustao iz mrtvih. Platonov tekst navodi Erov opis svega što mu se dogodilo otkad je umro i u što je počeo vjerovati da se događa u sljedećem životu. Čak i danas se pojavljuju vijesti o osobama koje oživljavaju nakon što ih proglase mrtvima. 2007. čovjek u Venezueli proglašen je mrtvim, no povratio je svijest tik prije početka autopsije njegova tijela. 2012. bilo je izvješća o čovjeku umrlom u Jemenu koji je oživio tijekom vlastitog sprovoda, dok su ga spuštali u grobnicu. Nedavno je bilo govora u Africi o ljudima koji su oživljavali nakon što su umirali od Ebole. Koliko je taj fenomen uobičajen? Nema dokumentacije koja bi nam to pokazala, ali priče sa svih strana svijeta i iz svih razdoblja i dalje postoje. Lazarov fenomen kroz povijest 380 p.n.e. Platon dokumentira Erovo putovanje zagrobnim životom 100 n.e. Priča o tome kako je Isus uskrsnuo Lazara (Ivan 11) 1977. Dr. Atwater tri puta umire i započinje proučavati iskustvo bliske smrti 1982. Prva izvješća o fenomenu koji je kasnije nazvan Lazarov pojavljuju se u medicinskoj literaturi u SAD-u 1993. Istraživač JG Bray prvi put koristi izraz “Lazarov fenomen” u medicinskom časopisu Anesthesiology 1996. U britanskom gradu Huntingdon jedna se žena predozirala, a 34 sata kasnije čuli su ju u mrtvačnici kako hrče 2002. 65-godišnji čovjek, gluh od rođenja, proglašen mrtvim, probudio se, da bi umro 4 dana kasnije 2004. Muškarac u Indiji, proglašen mrtvim, odnesen je u mrtvačnicu gdje je spontano oživio, nakon čega su ga prevezli u hitnu ambulantu gdje je nekoliko sati kasnije nestao 2007. Čovjek proglašen mrtvim u Venezueli probudio se tijekom autopsije 2010. Pogrebnik u Kolumbiji primijetio je da se tijelo žene proglašene mrtvom počelo micati 2012. U Argentini, prijevremeno rođena beba proglašena je mrtvom i stavljena u frižider mrtvačnice gdje su ju 10 sati kasnije našli živu 2013. U Ohiu je mrtav čovjek oživio 45 minuta kasnije, kad se njegov sin došao oprostiti od njega 2014. Pas u skloništu za životinje u Alabami dva je puta preživio eutanaziju, nakon čega je udomljen i dobio ime Lazar Relativity Media u produkciji Blumhouse/Mosaic predstavlja film Lazarov efekt. Redatelj je David Gelb, a u filmu glume Mark Duplass, Olivia Wilde, Donald Glover, Evan Peters i Sarah Bolger. Scenaristi su Luke Dawson i Jeremy Slater. Producenti su Jason Blum, Jimmy Miller i Cody Zwieg, a izvršni producenti Matt Kaplan, Jeanette Brill, Luke Dawson i Gloria Fan. OVO NIJE FRANKENSTEIN TVOJEG OCA Producent Jason Blum, vlasnik Blumhouse Production (Paranormal Activity, Sinister, The Purge, Insidious, Oculus, Whiplash, “The Normal Heart”), kaže: “Jedino pravilo u modernom horor filmu to da ne smije biti nikakvih pravila. Želimo da svaki film prenese drugačiji osjećaj. Zanima nas postoji li u novoj priče nešto što još nikad nismo vidjeli.” U slučaju filma Lazarov efekt Blum kaže da ga je zainteresirala prerada vjerojatno najklasičnijeg koncepta horor filma - priče o Frankensteinu koji se vraća u život ali uz užasavajuću cijenu - više nije baš sasvim ljudsko biće. “Privuklo me i to što je ovaj Frankenstein žena. I svidjelo mi se što se film ne bavi toliko pitanjem tehnike oživljavanja, već širim pitanjem toga što joj se točno dogodilo kad je umrla, gdje je otišla i kako ju je to promijenilo.” Izvršni producent Matt Kaplan, osnivač Chapter One Films, kaže da su ga zaintrigirala ista pitanja i dodaje: “Otkad sam vidio prvi nacrt scenarija, znao sam da je Luke Dawson (Shutter) stvorio briljantne likove, inteligentne, željne najmodernijih znanja, biotehničke pionire uključene u prastaro i opasno biološko istraživanje. Ova se priča razlikuje od suvremenih hororaca, njen koncept je znanstveno-fantastičan, a pitanje što se u život može vratiti s vama kad oživite zaista je uzbudljivo.” Producent Cody Zwieg (The Hills Have Eyes, The Last House on the Left, Apollo 18) kaže: “Najbolji horor film nije onaj koji vas straši, prepun krvi, već onaj koji postavlja dublja pitanja o korijenu ljudskog straha. Film Lazarov efekt počinje sa svima poznatim konceptom gubitka drage osobe, svi mi imamo nešto što nas progoni iz prošlosti, a tu je i pitanje bismo li uistinu nekoga vratili u život kad bismo to mogli. Bezbroj je mogućih odgovora, a mi smo odabrali mračnu i zastrašujuću verziju svega što se moglo dogoditi.” Kaplan je preporučio da scenarist bude Jeremy Slater (The Fantastic Four), a redatelj David Gelb (Jiro Dreams of Sushi). “Davida pratim još od studentskih dana, a nakon njegovog prvog filma, Jiro Dreams of Sushi, sprijateljili smo se. Znao sam da će donijeti mnoštvo ideja i svoju vizualnu prezentaciju onoga što smo željeli snimiti.” Slater kaže: “David je želio uroniti u carstvo sjećanja na traumu iz djetinjstva i istražiti kako proces umiranja zapravo može utjecati na um, posebno onaj u kojem žive neriješeni problemi. Demoni koje Zoe vraća su demoni iz njenog djetinjstva, koji sad više nisu pod kontrolom. Zoe se vraća mučena stvarnošću u kojoj se neprekidno ponavlja njeno najstrašnije sjećanje, instinkti joj nekontrolirano divljaju, a tim se suočava s pomisli da su pogriješili što su ju oživjeli. Postavlja se pitanje imamo li moralnu obvezu ne izvlačiti nekoga iz mjesta na koje je otišao, bio to raj ili pakao, bez dopuštenja, čak ni kad to činimo da bismo ga ponovo sjedinili s nekim koga volite.” Zoe nije mogla birati hoće li se vratiti u život. Promijenila se, ima zastrašujuće realistične noćne more, a serum koji je dobila da bi oživjela prouzročio je brži rad mozga i dobivanje telepatskih i telekinetičkih moći kojima ona ne može vladati. Istovremeno, istraživači se suočavaju sa zemaljskom prijetnjom - znaju da bi njihov serum mogao biti neprocjenjiv za biotehničku kompaniju. Frank je odlučan voditelj laboratorija, Zoe je njegova oprezna zaručnica, Niko je čudo od kompjutoraša, Clay je organski briljantan, a Ava snima i dokumentira eksperimente. Povezuje ih zajednički znanstveni cilj, a svaki od njih na krizu reagira drugačije. Kad Zoe umre, svi počinju uviđati da posljedice prelaska granica između života i smrti mogu imati daleko veće značenje od znanstvenog. Slater kaže: “Kad pomislim na ljude koje sam tijekom života izgubio, bez razmišljanja bih upotrijebio serum samo da bih dobio još koju minutu vremena s njima, da bih se od njih mogao istinski oprostiti. Vjerujem da svi gledatelji ovog filma imaju svoje nedovršene priče za koje žele dobiti još barem koji trenutak. No, pitanje jest je li poigravanje sa smrću zapravo korak previše.” Za film Lazarov efekt Gelb je tražio glumce koji su puni energije i inteligentni, a njegov tim čine komičar Mark Duplass, Olivia Wilde, Donald Glover, Evan Peters i irska glumica Sarah Bolger. O DMT-u, KEMIKALIJI “DUŠE” U srži Zoeinih čudnih iskustava je pitanje stvarne kemikalije, DMT-a - triptamina koji se prirodno nalazi u ljudskom organizmu i nekim biljkama koje južnoamerički šamani koriste za pripremu napitka ayahuasca. Neki su znanstvenici istraživali može li pojava DMT-a stajati iza nadrealnih, duhovnih iskustava o kojima ljudi govore. Psihofarmakolog Rick Strassman objavio je 1990.-ih teoriju o tome da visoke doze DMT-a u mozgu mogu objasniti klasične znakove takozvanih “iskustava bliske smrti”, uključujući univerzalne elemente blještave svjetlosti i blaženih vizija. Sposobnost DMT-a da stvori snoliku stvarnost i promijeni poimanje vremena objašnjenje su zbog čega se Zoe probudila iz smrti vjerujući da je godinama bila zatočena u krvavom sjećanju. To je baza na kojoj ovaj film gradi svoj prikaz vječnog prokletstva kao osobne verzije pakla. Gelb se pita: “Je li pakao nešto što sami stvorimo, a zatim ostajemo u njemu zauvijek zarobljeni?” Slater tvrdi: “Ideja da je pakao stvarni trenutak, dan koji se neprekidno ponavlja, zapravo je daleko snažnija, uznemirujuća i zastrašujuća.” No, čak ni DMT ne može biti objašnjenje za promijenjenu Zoe i njeno uznemirujuće stanje zbog kojega se svi počinju mijenjati. U LABORATORIJ Cijela radnja filma Lazarov efekt odvija se u laboratoriju Projekta Lazar. Film je u cijelosti snimljen u studiju, na malom broju pažljivo osmišljenih setova. Producent Matt Kaplan kaže: “To što smo bili zatvoreni na jednoj lokaciji omogućilo nam je uroniti u Zoein um i njene noćne more. Za nas je laboratorij bio svojevrsna ukleta kuća u kojoj ste zarobljeni, ali i koja je puna iznenađenja.” David Gelb, direktor fotografije Michael Fimognari (Oculus, Jessabelle), scenografkinja Melanie Paizis-Jones (Whiplash, The Purge), montažer Michael N. Knue (“Sleepy Hollow”), koordinator specijalnih efekata Zak Night (Whiplash), umjetnik vizualnih efekata Joel LeLievre (Tron: Legacy, X-Men Origins: Wolverine) i vizažist za specijalne efekte (Insidious: Chapter 2, Apocalypto) osmislili su realistični laboratorij koji se pretvara u mjesto na kojem je stvarnost dovedena u pitanje. Gelb kaže: “Veći dio Zoeinih noćnih mora prikazan je korištenjem praktičnih efekata- izgradili bismo međusobno povezane dijelove seta tako da smo prostor mogli potpuno promijeniti bez da se to vidi. To zapravo ne možete postići kompjutorski. Koristili smo scenografiju, rasvjetu, šminku… Zoe fizički propada tijekom filma, tako da su se njena šminka i izgled postupno mijenjali, baš kao i rasvjeta unutar laboratorija. Sve polako propada, postaje sve mračnije, zastrašujuće.” Mark Duplass kaže: “Bio sam impresioniran izgledom laboratorija. Svi su glumci odmah uronili u svijet znanosti. Mislim da je za ovakav film važno postići tako uzvišen, sofisticiran izgled.” Evan Peters kaže: “Sviđa mi se što je sve realistično. Nema puno trikova ni pretjerivanja. Laboratorij je pomalo siv, hladan i zastrašujuć, ali upravo zato što je toliko realističan. Mislim da će gledatelji uživati istražujući umove svih nas, kao i baviti se uznemirujućom činjenicom da je sposobnost poigravanja sa silama života i smrti danas već nadohvat ruke.” Scenarist Jeremy Slater zaključuje: “To bi mogla biti posljednja granica znanstvenog istraživanja, ali jamčim vam da danas postoje timovi koji pokušavaju izumiti vlastiti Lazarov serum. Tko zna kud bi nas to moglo odvesti…” |
Slažem se