IZVORNO IME: The Judge |
REDATELJ: David Dobkin | ŽANR: drama |
ULOGE: Robert Downey Jr., Robert Duvall, Billy Bob Thorton |
TRAJANJE FILMA: 141 min | GODINA: 2014 | DRŽAVA: SAD | PLAKAT FILMA |
POČETAK PRIKAZIVANJA: 22.01.2015 |
Datum prikazivanja je informativnog karaktera i kao takav je podložan promjenama. |
NAGRADE: Nominiran za nagrade Oscar i Zlatni globus za sporednu mušku ulogu (Robert Duvall). |
SADRŽAJ FILMA: |
Sudac je priča o uspješnom i samoživom odvjetniku Hanku Palmeru (Robert Downey Jr.) koji nakon smrti majke dolazi u rodni grad. Osim obitelji od koje se u potpunosti otuđio, Palmera dočeka i optužnica podignuta protiv njegovog oca, uglednog umirovljenog suca koji je u službi pravde proveo 42 godine. Josepha Palmera (Robert Duvall) tereti se za ubojstvo. Briljantni mladi pravnik morat će obuzdati svoju aroganciju, pomiriti se s obitelji te ponovo zadobiti očevo povjerenje kako bi pobijedio u najvažnijem slučaju karijere.
VIŠE Sudac Lukavi čikaški odvjetnik Hank Palmer taman se spremao izvući još jednog utjecajnog klijenta iz dosega tužilaštva države Illinois, kad je primio vijest da mu je majka preminula. S ocem je rijetko kontaktirao, a majka je bila jedina osoba iz rodnog grada s kojom je bio u kontaktu posljednjih 20 godina. Njena smrt je i jedino zbog čega bi ikada ponovo kročio tamo. Ono što će ga dočekati puno je više od ispraćaja, a Carlinville ga neće pozdraviti toplom dobrodošlicom. Prije no što uspije napustiti gradić u kojem je odrastao, Hank je pozvan da brani oca, cijenjenog lokalnog suca sa stažem od 42 godine, koji se odjednom našao na suprotnoj strani klupe. „Koliko god godina imali, u roku od pet minuta od ulaska u roditeljski dom opet smo točno onakvi kakvi smo bili kad smo odlazili,“ komentira redatelj i producent David Dobkin. „Upadamo u iste obrasce ponašanja, nesporazume i neriješene probleme, koji koliko god bili veliki ili mali ostaju ono što nas pokreće cijeloga života.“ Ovaj film je prva suradnja dvojice velikana, Roberta Downeya Juniora i Roberta Duvalla. Radi se o onome što svi u jednom trenutku prolazimo, a to je zamjena uloga i suočavanje s vlastitim nasljeđem te brigom o ostarjelim roditeljima. Odjednom se nalazimo u nepoznatoj ulozi, a najbolje namjere ne vode nas uvijek u najboljem smjeru. Izvršni producent i zvijezda filma Downey objašnjava: „U ovoj mi se priči sviđa snažan osjećaj mjesta, odlaska od kuće i povratka koji sa sobom nosi sve što je izbjegavano godinama, a što onda nadire odjednom. Kako uspjesi i neuspjesi mogu biti percipirani toliko različito od ljudi koji su zapravo jako slični, čak i ako toga nisu svjesni ili to ne priznaju. Ovaj film je ono što smatram filmskim klasikom 21. stoljeća.“ Dobkin kaže da je Hank Palmer uloga zamišljena za Downeya i da za njega drugi glumac nije bio opcija. „Upoznao sam Roberta oko godinu dana ranije i jako smo se dobro složili. Imam li dobar dojam o glumcu i zadivi li me talentom, odmah podsvjesno krenem smišljati ulogu za njega. Kad sam krenuo misliti o ovom filmu, cijelo sam vrijeme u mislima imao Roberta.” Tema kojoj se Dobkin posvetio je odnos patrijarhalnog oca i sina koji je davno napustio roditeljski dom i nikad se nije suočio s tzv. kosturima iz ormara. Robert Duvall glumi strogog suca, a kaže da se odlučio za ulogu jer: „Scenarij je inteligentno napisan s divnim likovima i definitivno se radi o filmu koji nose glumci. Tu je osim toga i sjajna ekipa. David je stvarno unio strast i predanost u film na najpozitivniji način, pa je ovo za mene bio privlačan projekt.“ Downey i supruga i partnerica u produkciji Susan Downey nedavno su postali Team Downey, a bili su odlučni da ovo bude njihov prvi film. Sama priča se Dobkinu nametnula kad je nakon osobnog gubitka počeo razmišljati o odnosu odraslih ljudi i njihovih ostarjelih roditelja u Americi. „U brojnim dijelovima svijeta generacije žive u istoj kući cijeli život i to im je prirodno, dok mi u Americi ne živimo s roditeljima i na neki smo način zaštićeni od promatranja njihovog starenja, fizički i emocionalno. Počeo sam zamišljati trojicu braće i susret i odnos s ocem nakon smrti majke.” Na scenariju je radio Nick Schenk, kojeg redatelj iznimno cijeni, dok je producent David Gambino. „Od početka nam se svidjela suradnja s Davidom, a stvari obično završe kako su i počele. Njegova motivacija i vizija su nešto što nas je stvarno nosilo cijelim putem,“ kaže Robert Downey Jr. Sve je objedinio scenarist Bill Dubuque. „Bill je odrastao na Srednjem Zapadu i odmah se poistovjetio s pričom o sucu u malome gradiću i njegovom odnosu sa sinovima. Shvaćao je kadencu likova i tko su oni u biti,” dodaje Gambino. Susan Downey se sjeća čitanja Billovog nacrta scenarija: „Sjećam se da sam Robertu na pola scenarija rekla da me strah ići dalje, jer nema šanse da je drugi dio dobar koliko je prvi.“ Očevi i sinovi Ako očevi grijesi prelaze na sinove, što je s grijesima sinova? Skupi i poslu predani odvjetnik Hank Palmer nesumnjivo je osoba koju svaki kriminalac iz visokog društva želi uz sebe u sudnici. Ostavlja skrupule pred vratima i majstorski manipulira zakonima, a usluge nudi najvišem ponuđaču. Nevini, prema njegovim riječima, si ga ne mogu priuštiti. Dobkin je na početku pitao Roberta zna li Hank da je u krizi ili on samo to osjeća? On mu je odgovorio da zna da je u krizi, ali to ne osjeća. Hank je intelektualno toga svjestan, ali nema emocionalni doživljaj. U slijepoj je ulici, mada je ostvario sve što je planirao. „Hanku je dobro tamo gdje mu je dobro: u svome domu u Chicagu, u braku koji se raspada i sa slučajem od milijardu dolara koji zna kako dobiti varanjem. Sve što je drugim ljudima neugodno, njemu ne smeta“ kaže Downey. Hank je uvijek na oprezu u ljudskim odnosima, a jedine osobe koje pušta blizu su majka i kći. Postavio je zid oko emocija i brani se i od najmanje introspekcije sarkazmom i intelektualnom superiornošću. Posebno se drži podalje od starih rana, ali bit će prisiljen otići kući na ispraćaj majke, osobe koja mu je pružala najveću utjehu. „Kod ove uloge mi se svidjelo što sam mogao istraživati taj dio sebe, svakoga od nas, onu osobu koja samo želi pobjeći. Čim stigne kući traži način za bijeg. On je zapravo zatvoren, u životu je prisutan mentalno i fizički, ali ne i emocionalno i bježi od posljedica emocionalnih postupaka. Navikao je pobjeđivati, a identificira se sa svojom profesijom, mada to nikome nije bitno. Isto tako, to što mu je otac sudac, a on je branitelj, puno govori o njemu,“ komentira glumac. „Ovo mi je bila prilika vratiti se klasičnoj glumi i vidjeti imam li još u sebi tu duboku emocionalnu rezonancu koju nalazite u kazalištu. Hank je pod silnim pritiskom koji samo raste, a on ima sve manje samopouzdanja, a to nije nešto na što je navikao. Kad je siguran da je u pravu to nikoga ne zanima, a kad nije siguran svi od njega traže odgovor. Nisam još imao ulogu u kojoj se radilo o iskupljenju i spasu i to je bio jedan od najvećih izazova glumljenja Hanka.“ Hankov uspjeh trebao bi biti nešto na što je obitelj ponosna, ali po povratku kući dočekan je hladno, njegovi uspjesi nisu ih impresionirali, a bračni neuspjeh nešto je na što njegov otac sudac Joseph Palmer gleda crno-bijelo. „Joseph Palmer je stara garda. Kod njega je sve pitanje časti i smatra da kako čovjek živi na kraju određuje njegovu sudbinu i kako će ga se sjećati. Njemu je to da je pomogao ljudima i štitio ideale važno. Hank pak vjeruje da treba doći na vrh pod svaku cijenu i jednom kad si gore ako je sve bilo legalno, to je u redu. Kad pobijedi njemu nije važno je li njegov klijent radio strašne stvari ili ako je on morao raditi loše stvari kako bi pomogao klijentu. Njegov otac na to ne gleda kao na nešto čime bi se trebalo ponositi, već kao samo još lošeg ponašanja, baš kao i u vrijeme odrastanja,“ kaže Dobkin. Robert Duvall o liku: „Sudac bi radije u zatvor nego bio bez časti. To komplicira život njegovih sinova Glena, Hanka i Dalea. Dale i dalje živi s njim, a Glen ne želi preuzeti ulogu oca prema Daleu, a Hank podsvjesno misli da će dobiti očevo poštovanje pobjedom u parnici.” Duvall je uživao u kompleksnosti lika: „On je pun kontradikcija, baš kao i svi mi. Obiteljski je čovjek i voli svoje sinove, ali osjećaje je pokazivao samo supruzi, a nje sada nema. On sada ne zna kako ostvariti interakciju sa sinovima. Osim toga, Hanku nikad nije oprostio jedan događaj iz prošlosti ili, ako jest, ne može to priznati ni sebi. Imao sam puno toga za proraditi.” Oba glumca jako su impresionirani jedan drugim i imali su samo riječi hvale jedan za drugoga. Glena, bejzbolsku nadu i očevog ljubimca koji nikad nije ostvario karijeru za što Sudac krivi Hanka glumi Vincent D’Onofrio. „Mislim da će ljudi prepoznati ovu obiteljsku situaciju, ima tu humora, tuge, svega, a tako i treba biti, jer takav je život,“ kaže D’Onofrio. Ne čini se da Glen krivi brata za ono što mu se dogodilo i ima sretan život sa suprugom i dvojicom sinova, ali opterećuje ga ideja dodatne odgovornosti ne uspije li Sučeva obrana, budući da njegov odnos s najmlađim bratom Daleom i nije najbolji i osjeća da sada kada majke više nema, završi li otac u zatvoru on će biti taj na koga će pasti odgovornost za Dalea. Jeremy Strong je Dale, nježna duša i svojevrsni dokumentarist obiteljskih događaja za kojeg se čini da ostaje nepromijenjen događajima koji ga okružuju. Strong: „Ovo je bila vrlo izazovna uloga. Nije opisano tko je on zapravo i kakav bi trebao biti. To je znak dobrog pisanja, jer morate ići jako duboko da biste otkrili što se tu krije. Vidjelo se samo da je nekako neprilagođen, da nešto nije na mjestu. Obilježava ga nekakva nevinost, djetinjastost, jednostavnost.” Producent Gambino: „Robert, Vincent i Jeremy su odlučili provoditi vrijeme zajedno kako bi osjetili tu bratsku vezu te da bi se na setu osjećala ta bliskost. I uspjeli su. Stvarno vjerujete da su odrasli zajedno s istim ocem i dijelili to iskustvo.“ Nove vatre i stari žar Hank po dolasku susreće i srednjoškolsku ljubav Samanthu Powell. Dobkin opisuje Sam kao podsjetnik što je moglo biti. Ona tjera Hanka na razmišljanje o prošlosti i što je moglo biti da su bili zreliji, da se radilo o drugom mjestu i vremenu i da su donijeli samo par drukčijih odluka… Veri Farmigi svidjelo se što Sam ne zazire od podsjećanja Hanka na način na koji se ponio. Ostavio ju je bez upozorenja i isprike. „Potpuno me očarala ideja upoznavanja njenog lika. Ona je gracilna, vatrena, inteligentna i samouvjerena. Imala sam stvarno s čime raditi. Ona je jaka u svojoj ranjivosti. Ugodno se osjeća u svojoj koži i s odlukama koje je donijela. Nema se potrebu ikome dokazivati, a to je potpuno suprotno od Hanka, koji na neki način ima potrebu stalno se dokazivati.“ „Na neki način osjećam da je Sam srce ovog filma. Ona je djevojka koja je ostavljena, vjerojatno najbolje što mu se ikada dogodilo, a on se i dalje tome opire. Ne želi prihvatiti istinu koja mu je pred očima i tu sjajnu ženu izvanredne osobnosti,“ komentira Robert Downey Jr. Još jedan duh prošlosti je Dwight Dickham, tužitelj koji Hanku puno toga zamjera i želi staviti Hanka i njegovog oca na mjesto, a glumi ga Billy Bob Thornton, koji je s Duvallom surađivao u nekoliko navrata. „U većini filmova ja sam tuženik, pa sam odlučio probati kako je na drugoj strani. Scenarij je bio sjajan, jedan od onih kad nema premišljanja. Vjerujem da gledatelji cijene dobru priču, a ovo je upravo to. Upoznao sam Roberta Downeya, ali nismo surađivali i uvijek sam želio suradnju s njim, a Duvall je uvijek plus za film.” Thornton svoj lik opisuje kao samouvjerenog odvjetnika koji je na granici arogancije. On želi izravnati račun s Hankom, ali ujedno vjeruje u pravdu i da je u ovom slučaju u pravu. On je ili dobar i loš ili loš i dobar, ovisno kako gledate.“ Dax Shepard glumi trgovca antikvitetima i odvjetnika C.P. Kennedyja koji inicijalno treba braniti Suca, no koji tome nije dorastao. Još jedan zanimljivi lik je Carla, konobarica koju glumi Leighton Meester. Hankovu kćerkicu Lauren glumi Emma Tremblay, Ken Howard je Sudac Warren, David Krumholtz je Mike Kattan, a Balthazar Getty je Zamjenik Hanson. |
Slažem se