IZVORNO IME: A Most Violent Year |
REDATELJ: J. C. Chandor | ŽANR: akcija, kriminalistički, drama |
ULOGE: Oscar Isaac, Jessica Chastain, David Oyelovo |
TRAJANJE FILMA: 125 min | GODINA: 2014 | DRŽAVA: SAD | PLAKAT FILMA |
POČETAK PRIKAZIVANJA: 05.03.2015 |
Datum prikazivanja je informativnog karaktera i kao takav je podložan promjenama. |
SADRŽAJ FILMA: |
Radnja filma Godina nasilja smještena je u 1981., godinu u kojoj je u Velikoj jabuci zabilježen najveći broj kriminalnih radnji u povijesti grada. U tim opasnim vremenima doseljenik Abel Morales (Oscar Isaac) pokušava razgranati svoj dobro uhodani posao, no sveprisutno nasilje i korupcija prijete da unište sve što je stvorio, pa čak i njegovu obitelj.
VIŠE Godina nasilja Film Godina nasilja je krimić čija se radnja odvija u New Yorku tijekom zime 1981. koja je statistički bila najopasnija godina u povijesti grada. Hvaljeni scenarist i redatelj J.C. Chandor i glumci u glavnim ulogama Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis) i Jessica Chastain (Zero Dark Thirty) donose napetu priču koja se odvija u labirintu političke i industrijske korupcije koja hara ulicama grada koji propada. Treći film ovog redatelja prati imigranta odlučnog da se uspne (moralno napuklim) ljestvama. Njegovom poslu, obitelji i, najviše, njegovom čvrstom uvjerenju u ispravnost vlastitog puta prijete rivalstva i neisprovocirani napadi. Chandor nas filmom Godina nasilja hrabro vodi na putovanja u novom smjeru, prema mjestu gdje najbolje namjere ustupaju prostor sirovom instinktu i gdje smo najranjiviji i sposobni kompromitirati ono za što znamo i vjerujemo da je ispravno. O PRODUKCIJI POČETAK Tijekom četiri godine nakon što je njegov film Margin Call bio nominiran za Oscara, scenarist i redatelj J.C. Chandor etablirao se kao profinjeni pripovjedač i odlučan filmaš. Svaki je njegov rad - Margin Call i gotovo nijemi epski All is Lost - sazdan na eskaliranju krize, bez obzira bila ona financijska, profesionalna, fizička ili moralna. Prezentira nam psihu svojih likova - strastvenih, ambicioznih ljudi koji su prisiljeni svoje vještine upotrijebiti u situacijama u kojima nema mnogo opcija ali je etička nedoumica snažna. Njegov posljednji film, Godina nasilja, ponovo nas vodi do praga opasnosti i moralnog sivila. Abel Morales,imigrant u potrazi za američkim snom nađe se u gradu kojim vladaju nasilje, korupcija i propadanje. Radnja filma Godina nasilja odvija se tijekom 1981., najnasilnije godine u povijesti New Yorka. Grad je naglo rastao od 1920.-ih do 1960.-ih, 1970.-ih ga je pogodila naftna kriza, a uslijedili su rezanje budžeta, porast kriminala i policijske korupcije. 1980.-ih takozvana “bijela borba” za sigurnost predgrađa dosegla je svoj vrhunac, a grad su preplavljivale rijeke imigranata i promijenile strukturu i sadržaj grada. Poslovanje je obilovalo napetostima i složenošću. Prošli su dani kad su se znali odnosi između gradske uprave, Mafije i poslovne zajednice. Obrtnici koji su se željeli proširiti našli su se usamljenima. Film Godina nasilja prati tri dana u životu latinoameričkog imigranta (Abel Morales -Isaac) koji sa svojom suprugom (Anna - Chastain) koja je odrasla u Brooklynu razvija firmu koju je kupio od njenog oca, gangstera. Zarekao se da će poslovati legalno, ali otkriva da su ljestve uspona napukle. Na početku filma Morales daje predujam za česticu zemlje u Brooklynu gdje želi postaviti tankove s gorivom te tako proširiti poslovanje i dobiti prednost pred udruženim obiteljskim firmama koje žele veći dio tržišta. Napetost raste, njegovi vozači bivaju napadnuti, gorivo oteto i prodano na crnom tržištu. Mračna sjena nadvija se nad njegovim novim domom u predgrađu Westchester, a ambiciozni pomoćnik okružnog tužitelja (David Oyelowo) pokreće istragu njegove kompanije i prijeti optužbom za izbjegavanje poreza i prijevaru. Abel je pred odlukom koja može uništiti njegovo poslovanje i život. Producent Neal Dodson kaže: “Abel Morales vjeruje u američki duh. Zacrtao je svoj put, odredio ciljeve i jasno vidi svoju budućnost - pitanje je samo kako će do nje doći. Chandor istražuje sive zone u pozadini odluka koje donosimo da bismo krenuli dalje i kompromisa koje prihvaćamo da bismo zaštitili obitelj kao i posljedice naših odluka na tuđe živote. Intimno prikazuje ambicioznog outsidera koji želi postati američki poslovni magnat, kao i poznati grad koji se mijenja u opasnim vremenima. Analizira trošak poslovanja u Americi i dokle su neki ljudi spremni ići da bi postigli uspjeh.” Chandor kaže: “Zanimale su me teme okrutne individualnosti i samodostatnosti. Vjerujem da za uspjeh u ovoj zemlji postoje stvari koje možete i koje ne možete raditi. Ovaj film traži granice uspona. Abelovo je putovanje riskantno, ali rizik je proporcionalan nagradi. On vjeruje da trenutak u kojem ste najpreplašeniji ujedno je i trenutak u kojem povlačite najriskantnije poteze - i, po mogućnosti, dobivate najveću nagradu.” Oscar Isaac kaže da ga je filmu Godina nasilja privukla ambicioznost njegova lika i mogućnost da poklekne i prepusti se zlu. “Moralesa upoznajemo kao obiteljskog čovjeka koji je u stanju nasilno eksplodirati kad se nađe na rubu profesionalne propasti. On je pacifist na Divljem Zapadu. Častan čovjek, s nešto sivih tonova, koji se pretvara u psihopata. Uspinjući se ljestvama uspjeha ljudi koji vode kompanije počinju ostale ljude doživljavati kao proizvode. Empatija nestaje. U Abelu vidim zanimljivu suprotnost - želi biti hiper-kapitalist i domoći se finijih stvari u životu, a bori se protiv vlastitog poriva za nasiljem koji mu može biti prečac do onoga što želi zgrabiti.” Dodson kaže da je Morales samoimenovani Rockefeller koji još nije stigao do vrha u poslovnom svijetu i u društvu, ali koji do vrha želi stići časno. “Ne vjeruje da Rockefeller treba pucati u konkurentni braniti obitelj koristeći nasilje. Rockefeller koristi mozak - strategiju i poslovnu oštroumnost. Ne vjeruje da je nasilje najučinkovitiji način poslovanja. Nada se da neće tome morati podleći niti donijeti takve odluke - sve dok situacija ne eskalira. Hoće li popustiti?” IZVORNA PRIČA Chandor kaže: “Nekoliko obitelji s Istočne obale družilo se s mojim roditeljima, djedovima i bakama - vodili su svoje male firme od kojih su neke narasle, a put im nije bio lak. Uspon s dna prema vrhu nešto je u čemu smo u ovoj zemlji vjerojatno najbolji. To je najfascinantniji kreativni element Amerikanaca, ali sadrži i ogromni potencijal propasti. Istražujući to najopasnije razdoblje saznao sam za brojne pljačke kamiona punih robe koja je trebala stići na tržište. Lož-ulje, za razliku od odjeće, teško je pratiti nakon što je ukradeno. To je svojevrsni savršeni zločin - ukradeno ulje pomiješate sa svojim i profit eksponencijalno raste.” Chandor nastavlja: “Želio sam da Abel Morales bude odlučan svoj posao voditi etično u doba kriminala i korupcije. Morao se razlikovati od svih drugih, uključujući i vlastite supruge koja mu je bila i životna i poslovna partnerica. Razlikuju se po porijeklu. Ona kontrolira knjigovodstvo. Firmu su otkupili od njenog oca i razvili ju. Abel je uz njenu pomoć uspio uzdići firmu na novu razinu na način za koji on vjeruje da je ispravan i pravedan. No, kako priča odmiče, otkrivamo da Anna možda nije nalik njemu, da je vjerojatno korumpirana, što Abela ostavlja samoga na vjetrometini.” Od ostalih likova tu su odvjetnik Andrew Walsh (Brooks) koji pomaže Abelu, mladi vozač kamiona Julian (Elyes Gabel) koji je napadnut na početku filma i Peter Forente (Alessandro Nivola) koji je Abelov prijatelj i konkurent. NEW YORK CITY, 1981. New York na početku 1980.-ih predstavlja ogroman filmski potencijal sa svojim propadanjem koje je vidljivo u industrijskim pogonima, grafitima u podzemnoj, odjeći koja kao da nudi zaštitu od napadača. Scenograf John Goldsmith (No Country for Old Men) opisuje: “Svjestan Abelove dvojnosti - lica koji želi pokazati i onoga što se krije iza njegove fasade - počeo sam razmišljati o duhu tog vremena. Mnogi su napuštali grad i želio sam istražiti napeti odnos između luksuza i propadanje te to uključiti u svoj rad. Koristio sam fotografije koje su snimili Carl Burton, Dinanda H. Nooney i njihovi suvremenici, pregledao sam kataloge Sears-a i časopise za arhitekturu. Sean Illnseher i ja tražili smo odgovarajuće lokacije za snimanje.” KOSTIMOGRAFIJA Kostimografkinja Kasia Walicka-Maimone pokušala je prikazati unutarnji život likova kroz odabir odjeće, zgrada i automobila. Ona kaže: “Svaki je detalj bio iznimno važan. Primjerice - nokti. Anna ima troje djece, ali ne vidimo da obavlja kućanske poslove. Ne posprema kuću, ne priprema djeci obroke. Ali, zato ima super-duge nokte koji ju čine bespomoćnom i nesposobnom za ikakav posao.” Walicka-Maimone nastavlja: “Kad sam se pridružila ekipi, shvatila sam koliko se Chandor dobro pripremio. Pokazao mi je tone i tone knjiga s fotografijama i odmah smo znali da govorimo istim jezikom.” Chandor napominje: “Nisam želio da ovaj film bude prikaz mode onog vremena. Ovo je priča o ljudima. Odjeća i mjesta na koja odlaze jednostavno moraju biti tome podređeni. Kasia je specijalistica za to - majstorica je sitnica, ljepote koju odjeća posjeduje a da ne dominira scenom, tako da se možete usredotočiti na dublje teme. Time ujedno ostavlja glumcima prostor u kojem mogu zasjati.” U izradi odijela uvelike im je pomogao Martin Greenfield Clothiers iz Brooklyna. Greenfield je osnivajući svoju kompaniju 1977. kupio od svojeg bivšeg poslodavca tvornicu iz 1917. u kojoj se sam uspeo od pomoćnika do današnjeg statusa najekskluzivnijeg i najtraženijeg krojača države, čija odijela nosi čak i predsjednik Obama. U filmu možemo vidjeti i odjeću kompanije Fila, kožne jakne i Annin dug bijeli kaput koji je dizajnirala Roberta Armani. SNIMANJE POVIJESTI Direktor fotografije Bradford Young (Pariah, Ain’t Them Bodies Saints, Selma, Mother of George) rođen je i odrastao u Louisvilleu, Kentucky. O filmu Godina nasilja kaže: “Svidjelo mi se što se radi o poštenim ljudima koji pokušavaju postupati ispravno u vrijeme kad profit počinje snažno konzumirati ljude. Želio sam izbjeći konvencionalno prikazivanje New Yorka iz ikonskih filmova 1970.-ih kao što su Taxi Driver ili The French Connection. Između ostaloga, u njima se ne vidi ona svojevrsna elegancija i rafiniranost propadanja koje se u to doba odvijalo.” Glavnu inspiraciju našao je u uličnim fotografijama koje je snimio Jamel Shabazz iz Brooklyna. NAJHLADNIJA GODINA Film Godina nasilja sniman je 40 dana na lokacijama koje uključuju Brooklyn, Queens, Bronx, Staten Island, Long Island i Westchester, tijekom jedne od najtežih zima u povijesti New Yorka, na temperaturama daleko ispod smrzavanja i uz redovite snježne oluje. Chandor je priču smjestio u ljetne mjesece, kad vrućina i vlaga mogu naglasiti nasilje. No, kad je zbog tehničkih i organizacijskih razloga snimanje dogovoreno za zimu, Chandor je na brzinu prilagodio svoju priču. To je uzrokovalo i promjene u kostimografiji i scenografiji. Goldsmith kaže: “Nije nam bilo nimalo lako, morali smo se snalaziti usred mećava, ali mislim da je to pozitivno utjecalo na film. Izolacija je jedna od glavnih ideja priče, a snijeg tome svakako doprinosi. Usamljeni likovi na snijegu, vidite im dah, ruke su im u džepovima, ramena pognuta… to su najpamtljivije slike ovog filma.” |
Slažem se